Advies over Tourski’s
Twijfel je nog over je keuze? Bekijk het advies van onze tourski-specialist.
V 70. letech učinil německý lesník zajímavý objev - když ho zasypala lavina, vděčil za své přežití ulovené zvěři, kterou měl přes rameno, protože mu umožnila zůstat na povrchu sněhu. Následovaly experimenty s objemnými lahvemi a balónky. Tak vznikla myšlenka na lavinový airbag.
V roce 1980 získal patent Peter Aschauer poté, co sám zažil lavinu. Založil společnost ABS Peter Aschauer GmbH a začal vyvíjet systém, který umožňoval obětem lavin během několika sekund získat dostatečné navýšení objemu, aniž by jim to znemožňovalo pohyb.
Uvažujte lavinu jako hmotu v pohybu. Skládá se z obrovského množství drobných sněhových krystalů, které se při sesuvu po svahu začnou otáčet. V důsledku této rotace jsou všechny předměty s objemem větším než jednotlivý sněhový krystal automaticky vytlačovány směrem na povrch. Tomu se říká "segregační proces". Avšak blízko povrchu rotace slábne a spolu s ní i vztlak. Zde je důležité, aby objem lyžaře byl alespoň roven (při stejné hmotnosti) objemu sněhu v lavině. Sníh v uvolněné lavině uprostřed zimy má na kilogram objem 2,5krát větší než objem lidského těla. Konkrétně má jeden kilogram volného sněhu objem přibližně 2,5 l. Jeden kilogram člověka má objem 1,03 l, tedy něco málo přes litr. Pokud má tedy osoba celkovou hmotnost 100 kilogramů, měla by objem 103 l. Sto kilogramů lavinového sněhu uprostřed zimy má však objem 250 l. Aby osoba plavala na povrchu lavinového sněhu, je potřeba další objem alespoň 150 l.
ABS lavinový airbag je navržen pro tyto extrémní podmínky. Má objem přibližně 170 l, což je více než dost na vyrovnání rozdílu u lyžaře vážícího 100 kilogramů. To zabraňuje tomu, aby byl lyžař zasypán/snižuje hloubku zasypání a násobně zvyšuje šance na přežití. Jednoduše řečeno: vztlak vytvořený rotací sněhových krystalů vytáhne oběť laviny na povrch. Airbag dodá chybějící objem a zabrání, aby oběť opět propadla do sněhu.
(Pro informaci: Vztlak vytvořený rotací sněhových částic je také důvod, proč je zasypána jen asi polovina všech obětí lavin. Díky prostému štěstí se totiž v okamžiku, kdy jsou vytaženi na povrch, často dostanou z proudu laviny ven kvůli terénu nebo jiné příčině a vyhnou se tak zasypání.)